
Dropshipping to pojęcie, które bardzo dobrze znane jest w branży e-commerce. Ogólnie rzecz ujmując, jego istotą jest handel, działający we współpracy z hurtownią. Jest to rozwiązanie na które decyduje się coraz więcej przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych i średnich. Dzięki temu systemowi, pomija się zupełnie rolę sprzedawcy w wysyłaniu towaru do klienta. Cała popularność modelu polega na tym, że sprzedający zajmuje się jedynie kontaktem z klientem oraz promowaniu swoich towarów w sklepie internetowym.
Całą resztą, czyli dystrybucją i kontrolą paczek zajmuje się z kolei hurtownia, z którą została podpisana umowa. O ile jest to dość nowe podejście w branży handlowej, szybko się rozrasta. Wszystko przez to, że posiada szereg zalet:
- Po pierwsze – sprzedawcy nie muszą martwić się o dodatkową powierzchnię w której będą przechowywać kolejne towary i produkty. Zadanie to powierza się innym, a konkretniej hurtowni. Dzięki temu nie trzeba płacić za wynajem i transport do takich miejsc, które z reguły są oddalone od dużych aglomeracji.
Co więcej, sprzedawcy nie ponoszą praktycznie żadnego ryzyka inwestycyjnego. Jeśli chcą wprowadzić do swojej oferty nowe produkty, mogą to zrobić w momencie, gdy pojawią się nowe katalogi. Jest to całkowicie bezpłatne, a dzięki temu propozycje poszczególnych sklepów internetowych mogą się nieskończenie zwiększać i uatrakcyjniać;
- Dropshipping to niewiarygodna szansa na to, by móc zaoszczędzić na inne obszary do rozwijania swojej działalności. Zamiast przejmować się kupowaniem kolejnych towarów, warto poświęcić pieniądze na reklamę i marketing. Dzięki temu wzrost sprzedaży może być zadowalające nawet po krótkim czasie istnienia na rynku, a sprzedawca przejmuje się tylko pobudzeniem zainteresowania wśród kupujących i zwróceniem na siebie uwagi;
- Dropshipping to świetna alternatywa dla tradycyjnego handlu.
Z tego modelu mogą korzystać młodzi przedsiębiorcy, których nie stać na zbudowanie swojego biznesu drogą tradycyjną. Mogą więc sprzedawać, nie posiadając fizycznie towaru w swoich magazynach. Jest to wielka możliwość rynkowa, która budzi nadzieję w wielu młodych ludziach. Kolejne możliwości i coraz więcej zainteresowanych podjęciem współpracy w takim procesie działa tylko i wyłącznie na korzyść.
Jak się okazuje, dropshipping ma również kilka swoich wad.
Do najważniejszych należą:
- Dłuższy czas realizacji zleceń, sięgający nawet do dwóch dni dodatkowo. Może być okazją do pobudzenia konkurencji, która pomimo wyższych cen, działa szybciej. A jak wiadomo – w dzisiejszych czasach najważniejszym czynnikiem w sprzedaży jest czas (zaraz obok ceny). Trzeba mieć również na uwadze obietnice składane klientom przez sklep, z których dana hurtownia nie zawsze się wywiąże;
- Model dropshippingu staje się bardzo popularny, a swoich sił próbuje wielu przedsiębiorców. Jeśli zdecydujemy się na współpracę ze znaną hurtownią, możemy obawiać się dużej konkurencji.
Ci, którzy zaoferują takie same produkty, będą konkurować poprzez manipulację ceny. Trzeba zastanowić się więc, czy chcemy być jak inni, czy niekoniecznie;
- Problem pojawia się także w budowaniu świadomości marki i sposobie jej identyfikacji przez klientów. Dystrybutor paczek zazwyczaj nie zamieszcza informacji o sprzedawcy, a o miejscu z jakiego paczka została wysłana (czyli hurtowni).
.