
Osoby, które zajmują się optymalizowaniem stron internetowych zawodowo lub na własny użytek mogą swobodnie korzystać z licznych narzędzi, które ułatwią im zadanie. Wiele z nich jest całkowicie darmowych – trzeba ich tylko poszukać.
Najważniejsze i najskuteczniejsze dostarcza firma Google. Powinniśmy z nich korzystać, ponieważ są one ściśle powiązane z wyszukiwarką i bazują o dane pozyskiwane na podstawie zachowań setek milionów internautów z całego globu.
W sekcji „Narzędzia dla webmasterów” uzyskamy dostęp między innymi do szczegółowych raportów na temat słów kluczowych. Które z nich są popularne, jak często wyszukiwane, w jakich krajach.
Raporty zawierają także istotne informacje dodatkowe związane chociażby z tym z jakich przeglądarek oraz systemów operacyjnych korzystają internauci w danym kraju. Kapitalnym źródłem wiedzy o zachowaniach internautów, którzy już odwiedzają nasz serwis jest darmowa usługa Google Analytics, która dostarcza szczegółowych danych.
Można je potem wykorzystać przy optymalizacji i pozycjonowaniu.