
Czasami rezygnujemy z prawa do reklamacji towaru, ponieważ nie możemy znaleźć gwarancji zakupu. Błędnie myślimy, że zgubienie gwarancji przekreśla uprawnienia konsumenta. Gwarancja to tylko jedno ze źródeł konsumenckich roszczeń. Należy pamiętać, że polskie prawo nie narzuca obowiązku reklamowania produktu jedynie w oparciu o gwarancję. Prawa konsumenta zostały zawarte w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Takie prawa istnieją niezależnie od dokumentu gwarancyjnego.
Jeśli nie możemy znaleźć gwarancji, możemy oprzeć się na ustawie. Jeżeli sprzedawca żąda przedstawienia gwarancji, nie postępuje zgodnie z prawem. Konsument ma prawo na podstawie ustawy domagać się bezpłatnej wymiany towaru lub jego naprawy. Jeżeli sprzedawca jest nieustępliwy, może zostać sprawdzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Błędne informowanie klienta o jego prawach to nieuczciwa praktyka rynkowa, która karana jest finansowo. Kara pieniężna może wynieść nawet 10% rocznego dochodu sprzedawcy.